Eyeblaster can now serve floating ads, expandable banners, polite banners and window ads to Firefox browsers running in a Windows environment. In addition to ad serving capabilities, Eyeblaster clients can target campaign delivery to specific browsers, now including Firefox, in conjunction with other targeting capabilities available in the Rich Media Platform such bandwidth, operating system and screen resolution.

Pourtant les chiffres présentés sont conformes aux statistiques mondiales (et même un peu meilleurs). :

Eyeblaster's browser detection data indicates that Firefox has grown in popularity to 10.56% of all Web surfers, representing an audience of over 16 million users. This data closely parallels the latest eMarketer reports, released in April, showing Firefox usage increasing more than 6% since January, to 10.28% market share. Eyeblaster's data shows that Internet Explorer 6 remains the clear market leader, representing nearly 80% of all Web surfers, with IE 5 holding a 4% market share. The Safari and Netscape browsers represent 2.5% and 1.2%, respectively, of all browsers detected by Eyeblaster. comScore Media Metrix currently estimates there to be 165.4 million Internet users in the US.

Source: comScore Media Metrix 6/16/05 press release.

Le communiqué contient une phrase que devrait méditer nombre de site commerciaux : « Les annonceurs veulent savoir qu'ils atteignent les statistiques démographiques qu'ils visent, indépendamment du navigateur que les gens utilisent », selon Nir Shimoni, vice-président produit. D'autres pourtant ne l'ont pas très bien compris. Au lieu de tirer les conséquences de la nécessité dans laquelle ils se sont trouvés de redévelopper leur site « optimisé pour IE » quand ils ont vu apparaître dans leurs statistiques de visites des navigateurs pour lesquels ils n'avaient pas tester leurs développements et dans lesquels ça passait moins bien. Au lieu de se mettre aux standards et au développement indépendant du dispositif de rendu, voilà qu'ils mettent en avant maintenant l'« optimisation de leur site pour Firefox ». Et ensuite, ce sera l'optimisation pour téléphones portables, l'optimisation pour PDA avec écran moyen, l'optimisation pour navigateurs de Media Center pour téléviseurs, etc.

Ainsi Dealnews, une cyberboutique de produits high-tech basée à Huntsville (dans le nord de l'Alabama, Etat qui est au sud des Etats-Unis), « a annoncé qu'elle a maintenant optimisé son site pour mieux s'adresser à sa base de clientèle croissante utilisant Mozilla/Firefox. Tandis que le trafic du site a doublé l'année dernière, son pourcentage d'utilisateurs du navigateur Web Mozilla Firefox 1.0 a quadruplé et représente désormais un tiers de son trafic total. »

Par contre, pour leur usage interne, ils ont bien raison d'utiliser la technologie XUL :

Dealnews has also begun developing the next generation of its proprietary content management software using Mozilla's rich XML User Interface Language (XUL, pronounced “zool”). “XUL speeds the deployment of the specialized tools we need to support our content team,” said Richard Moss, dealnews' Chief Technology Officer. “XUL enables us to very quickly build fast, robust, cross-platform applications. That's a necessity for our company because our people work in Linux, Mac OS X, and Windows XP environments.